بلاگ دانشکار تغییر ماهیت داد! از ظاهر جدید لذت ببرید

بررسی مشاغل

بازاريابى محتوا چيست؟

تعريف بازاريابى محتوا

اگر با محتوا مقدار كمى هم آشنا باشيد به احتمال زياد اين جمله را شنیده‌اید كه “محتوا پادشاه است“؛ اما نكته‌ اين است كه محتوا پادشاه باشد يا نباشد، اگر براى آن بازاريابى صورت نگيرد، عملاً بی‌فايده خواهد بود.

محتوا-پادشاه-است

اگر بخواهيم به اين سوال كه بازاريابى محتوا چيست پاسخ دهيم ساده ترين پاسخ اين است؛ بازاريابى محتوا استفاده از محتوا براى بدست آوردن اهداف بازاريابى سازمان شماست، اين اهداف ممكن است براى حفظ مشتر‌ى‌هاى فعلى، آگاهى از برند، بدست آوردن مشترى جديد و… است.

مفهوم بازاريابى محتوا چيست؟

در واقع محتوا شايد نقطه شروع بسيارى از كسب‌و‌کارها براى بازاريابى باشد؛ چرا كه اگر محتوايى وجود نداشت سئوكاران چيزى براي بهينه سازى و متخصصين ابزارهاى ماركتينگ اطلاعاتی براى آناليز نخواهند داشت و به طور کلی بخش مهم محتوا كه همان آشنايى با مخاطبان جديد است اتفاق نمی‌افتاد.

محتوا چيزى نيست كه براى كسب رتبه بالاتر می‌نويسيم، محتوا هرچيزى است كه بتواند پيامى را با مخاطب در ميان بگذارد، اين پيام در هر زمينه‌اى ميتواند باشد. محتوا قلب كارهايى است كه بازاريابان انجام می‌دهند و از طريق آن پيام خود را منتقل می‌كنند که در نهایت موجب دستیابی به اهداف می‌شود. 

Ian Lurie، بازارياب مشهور اينترنتى

مزاياى-بازاريابي-محتوا

مزاياى بازاريابى محتوا

آگاهى از برند

ايجاد محتوا باعث آشنايى افراد جديد با برند يا كسب و كار شما می‌شود و حتى اين امكان را فراهم می‌سازد كه افراد در مورد محتواى شما با هم صحبت كنند و بعد از آن با شما ارتباط بگيرند.

کسب اعتماد

اگر محتوايى كه توليد می‌كنيد كيفيت مناسب داشته باشد، توصيه و راهكارهاى مناسب در آن وجود داشته باشد و در يك جمله “به كار مخاطب شما بيايد” باعث ايجاد حس اعتماد به شما می‌شود و از دل اين حس اعتماد، احترام به وجود می‌آيد. همين موضوع باعث پيشرفت شما و جذب مخاطب می‌شود.

ترافيك سايت

شايد اين مهم‌ترين كارى است كه بازاريابى محتوا ميتواند انجام دهد. به وجود آوردن محتواى خوب باعث آمدن مخاطبان زيادی به سايت شما می‌شود. سرازير شدن مخاطبان به سمت شما با توجه به بازاريابى محتوايی‌ كه انجام داديد بهترين اتفاق ممكن براي يک كسب و كار است.  

سئو

محتواي مناسب و سئو شده ميتواند مورد توجه گوگل و ساير موتورهاى جستجو قرار گيرد و از نظر آنها سايت شما يک سايت كامل و مفيد به نظر برسد. ما در مجله دانشکار، کاملترین چک لیست سئو سایت و محتوا در سال 2022 را قرار داده‌ایم.

تبديل مشتری

در بازاريابى محتوا يك اصل بسيار مهم وجود دارد “محتوايی كه توليد می‌كنيد را به مخاطب مناسب نمايش دهيد”. با اين كار تعداد مشتريان شما افزايش می‌یابد و احتمال خريد يا استفاده از خدمات شما بيشتر می‌شود.

نكته: مزايايى كه گفته شد در بازاریابی محتوا با سرعت زياد اتفاق نمى‌افتد. بايد ثابت قدم باشيد و با توجه به استراتژى بازاريابى محتوا كه نوشتيد(جلوتر به اين موضوع ميپردازيم) به حركت خود ادامه دهيد و از نتايج ضعيف در ابتداى كار دلسرد نشويد. مطمئن باشيد اگر ثابت قدم باشيد موفق خواهيد شد.

تيم-محتوا

آيا بازاريابى محتوا تيم بزرگی ميخواهد؟

اگرچه داشتن تيم بزرگ در كارى مثل بازاريابى محتوا بسيار كمك كننده است اما براى كسب و كارها يا برندهايی كه زمان يا هزينه كافى براي انجام اين كار ندارند يك راهكار بسيار مناسب وجود دارد و آن هم توليد محتواي هميشه سبز است چرا كه احتياجي به رسيدگى زياد ندارد و كمتر مقيد به زمان است.

استراتژى محتوا

بعد از اينكه تصميم به استفاده از بازاريابى محتوا گرفتيد در قدم اول بايد استراتژى محتوا بنويسيد. اكثر افراد استراتژى محتوا و بازاريابى محتوا را يكسان ميدانند اما اين دو يكسان نيستند و به همين خاطر است كه ميتوان براى محتواهاى غير بازاريابى هم استراتژى تدوين كرد.

تفاوت استراتژى محتوا و بازاريابی محتوا

استراتژى محتوا در واقع همان توجه به جزئيات، چگونگى و علت ايجاد يك محتوا است؛ يعني كارهاى داخلى براى محتوا؛ اما بازاريابى محتوا به نحوه ايجاد و هدف توجه دارد. مرز مشتركى بين اين دو وجود دارد كه به اين صورت ميتوان بيان كرد؛ چشم انداز، مخاطبان، ايده، لحن و…

مراحل تدوين استراتژى محتوا

چشم انداز:

 ابتدا بايد جايگاه خودتان را بدانيد، سپس به اين فكر كنيد كه در آينده دوست داريد چه جایگاهی داشته باشيد و محتواى شما چگونه ميتواند در اين راستا به شما کمک كند.

مخاطبان:

بايد مخاطبان خود را به طور کامل بشناسيد مثلا اطلاعات جمعيتی، نيازهای آنان، شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده (توييتر، اينستاگرام و…) و از اين قبيل اطلاعات.

بررسى محتوا و ويژگى‌هاى محتوا:

براى اين كار ابتدا چک کنید چه محتواهايى از قبل دارید و سپس آنها را با توجه به ويژگى‌هاى محتوا سازماندهی كنيد(موضوع، طول محتوا، لحن، مرتبط بودن و ماندگارى محتوا). در اين مرحله هدف خودتان يا همان معيار موفقيت مثل ترافيك سايت، اشتراك گذارى، بازديد و… را مشخص كنيد. سپس تمام اطلاعاتى كه بدست آورديد را به همراه نتايجی كه هر كدام از محتواها داشتند به عنوان الگوى مناسبی برای محتواى خود در نظر بگیرید.     

 تعيين اهداف:

اهدافى را مشخص كنيد كه قابل اندازه گيری و مقيد به زمان است و از طريق محتوا ميتوان به آنها دسترسى پيدا كرد؛ به عنوان مثال اين اهداف می‌توانند بدست آوردن lead يا افزايش awareness باشند.

قيف بازاريابى و بازاريابى محتوا

قيف بازاريابى در واقع مراحلى است كه مشتری از آشنايی تا خريد طي می‌كند. دلیل اینکه به قيف نسبت داده شده این است كه هرچه تعداد افرادى كه با شما آشنا می‌شوند بيشتر باشد،‌ احتمال خريد بالاتر می‌رود. بازاريابى محتوا ميتواند به شما كمك كند در هر مرحله از قيف به مشترى دسترسی داشته باشيد و او را به حال خود رها نكنيد.

قيف-فروش

مرحله اول “آگاهى”

مشتری يا مخاطب ما بايد از وجودمان آگاهى پيدا كند. از بازاريابى محتوا ميتوان براى ايجاد تمايل و علاقه براى مخاطبمان استفاده كرد. تنها شنيدن نام شما كافي نيست، بايد مخاطب را كنجكاو كنيد و سپس اعتمادش را جلب كنيد. اين نوع محتوا به شما در این بخش کمک می‌کند: تبليغات آنلاين، نوشته‌های بلاگ، گزارش‌هاى خبرى و شبكه‌هاى اجتماعی.

مرحله دوم “توجه”                                                                                    

ابتدا باید توجه مشترى جلب شود تا به شما مراجعه کند. ميتوان محتوايی توليد كرد تا مخاطب، شما و محصولاتتان را مورد ارزيابى قرار دهد. اين نوع از محتوا به شما در این بخش كمك می‌كند: مطالعه موردى، فيلم، نحوه كار محصول، توضيح راجع به محصول و…

مرحله سوم “بدست آوردن”

در این مرحله باید مشترى با شما تعامل داشته باشد يا به عنوان مثال مبلغی را بابت کالا یا خدمات پرداخت کند. به طور مثال با این راهکارها می‌توانید با مشتری تعامل داشته باشید: دریافت نظرات مشتريان، نقد و بررسى محصولات، قابل اعتماد بودن و…

مرحله چهام “وفادارى”

براى اينكه مشترى وفادار شود نياز به اقداماتی مانند ارسال ايميل و پيامك، ارسال نوتيفيكيشن، فعالیت شبكه‌هاي اجتماعي و… نیاز دارید.

گروه-محتوا

ساختار تيم توليد محتوا

استراتژيست محتوا

كسى كه بازاريابى محتواى شما را بررسى كند، آن را با چيزى كه می‌خواهيد به آن برسيد مقايسه كند و در آخر استراتژى مناسب براى رسيدن به آن را ارائه كند.

نويسندگان

افرادى خلاق كه مسئوليت نوشتن محتوا را بر عهده دارند.

ويراستاران

ويراستار كسي است كه خطاهاى دستورى و املايي را اصلاح می‌كند و همچنين ويراستاران توسعه‌ای كه شكل كلى بهتری براى محتوا ايجاد می‌كنند.

توليد محتوا

توليد-محتوا

قدم اول براى توليد محتوا نوشتن تقويم محتوايى است؛ چرا كه از ايجاد محتواى نامناسب جلوگيري می‌كند و باعث زمان بندى بهتر می‌شود. البته كه تقويم محتوا در طول زمان با توجه به عملكرد شما، مخاطبانتان، نحوه‌ى توليد محتوا و… نياز به تغيير دارد.

در قدم بعدى مديريت محتوا، به اين معنا است تقسیم وظایف انجام شده و به سوالاتی مانند چه كسى مسئوليت کلی را بر عهده دارد؟ چه كسى مسئول ارزیابی است؟ چه كسى محتوا و تقویم را به روز رساني ميكند؟ و… پاسخ داده شود. اين موضوع به تسلط بيشتر بر كل فرآيند كمك می‌كند.

پيدا كردن نويسندگان مناسب قدم بسيار مهم بعدى است. شما ميتوانيد از فريلنسرها در اين زمينه استفاده كنيد و یا نويسنده مخصوص به خودتان را استخدام كنيد. بسته به نوع فعاليت شما، بزرگى يا كوچكى كسب و كارتان، قدرت پرداختتان و… بايد تصمیم بگیرید كه كدام يك براي شما بهتر است اما اکثر مواقع با توجه به مزايا و معايب موجود، اگر نويسنده از خودتان باشد بهتر است. نكته‌اى كه در طول تمام اين كار بايد به آن توجه داشته باشيد اين است كه كيفيت را به هيچ عنوان فداي كميت نكنيد.

ترويج و تبليغ محتوا

اين نقطه همان جايى است كه اغلب كسب و كارها اگر استراتژى درستى در نظر نگرفته باشند، با شكست مواجه می‌شوند. در ادامه به چند نمونه از روش‌ هاى ترويج محتوا اشاره می‌كنيم.

ايجاد مخاطبان

اگر استراتژى محتوا را به درستى انجام داده باشيد، در اين مرحله می‌توانيد محتوايى كه براي مخاطبان هدف خود توليد كرده‌ايد را برای ساخت ارتباط نشان دهيد. به عنوان مثال ميتوانيد با افراد تاثيرگذار در حوزه كاری خودتان ارتباط داشته باشيد و مخاطبان هدفتان را تارگت كنيد.

رسانه‌هاى پولى

اين نوع از تبليغات به عنوان تبليغات PPC(pay per click) شناخته می‌شوند. برای اين منظور بايد ميزان بودجه و هدف از تبليغ را بدانيد تا از صرف هزينه هاى بى‌دليل و نادرست جلوگيری كنيد. تبليغ در رسانه هاى تبليغ پولي(مثل توييتر، اينستاگرام، فيس بوك و…) شايد يكى از بهترين راه‌ها براي تبليغ پولى باشد چرا كه اين پلتفرم ها اطلاعات دقيقى از كاربران خود دارند و اجازه می‌دهند مخاطبانى را كه دوست داريد هدف بگيريد. بنرهاى تبليغاتى  هم روش خوبى براى اين كار است، بدین صورت که در سايت‌هايى با بازديد بالا و نزديك به مخاطب هدف شما صورت تبلیغاتی انجام شود.

همگام سازى

ارتباط با سايت‌هاى معتبر در حوزه كاری شما يا نزديك به حوزه كارى شما كه با آنها مخاطبان مشترك داريد، روشى فوق‌العاده براى توسعه مخاطبان است.

در نهایت در اين مقاله سعى شد تا شما با موضوع بازاريابى محتوا آشنايى مختصرى پيدا كنيد، مسلمآ اين موضوع نياز به تحقيق تخصصى‌تر و كسب تجربه در كار دارد. اميدوارم اين مقاله اطلاعات خوبى را در اختيار شما گذاشته و افق ديد مناسبى را برايتان فراهم کرده باشد.

سوالات متداول

بازاريابى محتوا چيست؟

بازاريابى محتوا يك استراتژى بازاريابى است كه براى جذب، درگير كردن و حفظ مخاطب از طريق ايجاد و به اشتراك گذارى مقالات، ويديوها، پادكست‌ها و ساير رسانه‌هاى مرتبط استفاده ميشود.

اصول اساسى‌بازاريابى محتوا كدامند؟

اهداف كسب و كار خود را درك كنيد، نيازهاى مخاطب خود را درك كنيد، يك استراتژى محتوا بنويسيد، روش‌ها و معيارهاى اندازه‌گيری را مشخص كنيد.

چقدر زمان ميبرد تا بازاريابى محتوا نتيجه بدهد؟

بين 6 تا 9 ماه زمان ميبرد، البته كه اين موضوع به كسب و كار و شرايط فردي شما بستگي دارد. براي يک كسب و كار متوسط با يک استراتژى خوب ، ميزان زماني كه ذكر شد نياز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا