بررسی مشاغل

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و اینفلوئنسر کیست؟

با گسترش فضای دیجیتال و محیط آنلاین، مشاغل زیادی به بازارکار در زمینه دیجیتال افزوده شده که فرصت های شغلی دیجیتال مارکتینگ نیز حاصل رشد این فضا است. اینفلوئنسر مارکتینگ با ظهور و گسترش این فضا و رشد تعداد کاربران همچنین تبلیغات گسترده ای که در آن منتشر میشود رونق بسیاری یافته است چرا که کاربران هنگام تصمیم گیری در مورد خرید کالاها یا استفاده از خدمات به افرادی رجوع میکنند که به آنها اعتماد بیشتری دارند، هرچند که ممکن است همه تبلیغات و توصیه های آنها مورد توجه کاربران قرار نگیرد.

 شاید بتوان اینترنت را به عنوان فرصت مناسبی برای بازاریابان و حتی مصرف کنندگان دانست چراکه به راحتی میتوان نسبت به ارسال پیام در مورد خدمات یا محصولات اقدام کرد و نوع جدیدی از بازاریابی دهان به دهان را به سیستم بازاریابی معرفی کرد.     

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست ؟

اینفلوئنسر مارکتینگ، یک استراتژی است که یک محصول یا خدمت از سوی افراد متخصص و صاحب نفوذ در حوزه کاری مشخص اجرا میشود. با توجه به اقبال کاربران از اینستاگرام در کشور ما وقتی سخن از بازاریابی تاثیرگذار یا به اصطلاح اینفلوئنسر مارکتینگ میشود، اینستاگرام به عنوان اولین پلتفرم برای تحقق این نوع بازاریابی در ذهن یادآور میشود.

بازاریابی تاثیرگذار یکی از روش های جالب و به روز برای افزایش آگاهی و رساندن پیام به مخاطبین هدف مبدل شده است. شاید بتوان شباهت های اینفلوئنسر مارکتینگ و بازاریابی دهان به دهان یکی از علل موفقیت این سبک بازاریابی دانست. یک مثال ساده از بازاریابی این است که یک برند حساب کاربری اینفلوئنسر مرتبط با حوزه کاری خود را یافته و به او با ارسال محصولات خود پیشنهاد همکاری میدهد ، اینفلوئنسر نیز در قبال دریافت پول موظف به گرفتن عکس و فیلم  برای معرفی برند است.

مهمترین نکته در مورد این نوع بازاریابی شناخت مخاطب و انتخاب درست کانال برای ارتباط با افراد است چرا که در حقیقت بازاریابی تاثیرگذار یافتن فرد یا افرادی است که میتوانند به عنوان سفیر خوبی برای کسب و کار مورد نظر گرفته شود و مخاطبین آنان جز مشتریان بالقوه برند محسوب شوند.

بیشتر بخوانیم: دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر شخصی است که معمولا در کانال های مختلف رسانه اجتماعی فعال بوده و دنبال کنندگان زیادی دارد. این افراد کسانی هستند که دیگران به آنها نگاه میکنند، اعتماد دارند، و حتی گاها از آنها الگو میگیرند. شخص تاثیرگذار تجربه استفاده از محصولات یا خدمات را با مخاطبین خود به اشتراک میگذارد و با تاثیر بر روی عقاید آنان موجب سودآوری میشود.

تحقیقات نشان داده است که برخی از برند ها برای امور تبلیغاتی خود و جذب مشتریان و تاثیر روی افراد از اینفلوئنسرها استفاده میکنند، چرا که تاثیر بسزایی در دیده شدن برند دارد. اینفلوئنسرها دنبال کنندگان وفاداری دارند که به وسیله آنان برای کسب و کارها ترافیک ایجاد کرده و صفحه آنها را در معرض دید قرار میدهند.

تصویر شخص اینفلوئنسر

انواع اینفلوئنسرها:

  • میکرو اینفلوئنسر: دارای کمترین میزان دنبال کننده هستند
  • ماکرو اینفلوئنسر: دارای بیشترین میزان دنبال کننده هستند.
  • مگا اینفلوئنسر: این دسته بندی مربوط به افراد مشهور است. این افراد بسیار گران هستند و صرفا با شرکت های بزرگ همکاری میکنند.

برخی از پلتفرم های رسانه اجتماعی:

فیسبوک:

فیسبوک اکنون یکی از قدیمی‌ترین پلتفرم ‌های رسانه‌ های اجتماعی است که شاید جوانان از آن. با توجه به تعداد تبلیغات و محتوای هرز نامه، جلب توجه ارگانیک در فیس بوک بسیار سخت تر است.

اینستاگرام:

می توان استدلال کرد که اینستاگرام محبوب ترین برنامه برای تأثیر گذاران رسانه های اجتماعی است. این پلتفرم با حدود 1.4 میلیارد کاربر درآمد شگفت انگیزی معادل 24 میلیارد دلار را سال 2020 داشت.

لینکدین:

لینکدین به عنوان یک کانال رسانه اجتماعی مرتبط با کار نیز می تواند مشتریان بالقوه ای را داشته باشد. حتی در لینکدین، میتوانیم تأثیر گذاران مر تبطی برای برند خود پیدا کنیم.

چگونه یک استراتژی بازاریابی تأثیرگذار تهیه کنیم؟

پس از شناسایی اینفلوئنسرهایی که می خواهید در استراتژی بازاریابی خود بگنجانید (یا آنها را به صورت دستی پیدا کنید و یا از یک مرکز بازاریابی تأثیرگذار استفاده کنید)، باید با آنها تماس بگیرید و از آنها بپرسید که آیا آنها علاقه مند به تبلیغ برند شما هستند یا خیر. در حالی که به دنبال حساب های مرتبط میگردید، اطمینان پیدا کنید که آنها فالوورهای جعلی ندارند، و پایگاه طرفداران آنها به صورت ارگانیک جمع‌آوری میشود.

در مورد آنچه از آنها می خواهید بسیار دقیق باشید، زیرا بعداً کار برای هر دویتان آسان تر خواهد بود. خوب است که ارزش های برند خود را به اشتراک بگذارید، اینکه به چه صنعتی بیشتر علاقه دارید و بازاریابی چقدر باید تهاجمی باشد. قرارداد را فراموش نکنید، به خصوص اگر برای تبلیغات به اینفلوئنسر پول می دهید.

قرارداد به عنوان ابزاری مهم در توافقات برای حمایت از طرفین است چراکه اگر در آینده مشکلی ظاهر شود، قرارداد راه حل شما برای حل تعارض خواهد بود.

تاثیر میکرو اینفلوئنسرها در سال 2022:

روندها در اینفلوئنسر مارکتینگ ثابت نیستند و در حال حاضر، میکرو اینفلوئنسرها بحث های زیادی را در صنعت ایجاد می کنند. در حالی که این سطح از اینفلوئنسر ممکن است نسبت به اینفلوئنسرهای بزرگتر و شناخته شده‌ تر فالوورهای کمتری داشته باشد و به ظاهر دسترسی کمتری داشته باشد، فالوورهای آنها اغلب درگیر هستند و تمایل بیشتری به ارائه محصولات و خدماتی دارند که میکرو اینفلوئنسرهای مورد علاقه شان توصیه میکنند امتحان کنند.شاید آنها کوچکترین بازیکنان در بازی اینفلوئنسر مارکتینگ به نظر برسند، اما آنها بزرگترین ضربه را می زنند.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که میکرو اینفلوئنسرها ممکن است در واقع نتایج بهتری نسبت به مگا اینفلوئنسرها داشته باشند. این به این دلیل است که با محبوبیت اینفلوئنسرها، گاهی اوقات تعامل آنها کاهش پیدا میکند.

طبق تحقیقات وبلاگ  HubSpot ، برند ها در ابتدا به تعداد فالوورها توجه نمی کنند و بیشتر کیفیت محتوا و نرخ تعامل را مورد بررسی قرار میدهند. به همین دلیل، میکرو اینفلوئنسرها احتمالاً در سال 2022 نفوذ بیشتری نسبت به افراد مشهور خواهند داشت.

صنایع نوآورانه به طور مداوم در حال تغییر هستندو اینفلوئنسر مارکتینگ هم از این قاعده مستثنا نیست. اینفلوئنسرها و بازاریابان همیشه به دنبال راه هایی برای جذب مخاطب جدید و بهبود روش های تبلیغی خود هستند.

تکامل اینفلوئنسر مارکتینگ موضوعی است که اکثر بازاریابان آن را دنبال میکنند تا بتوانند نسبت به روندهایی که میتواند در خدمت اهداف استراتژیک سازمانشان است، آگاه شوند. در اینجا، در مورد تأثیر میکرو اینفلوئنسرها بر صنعت در سال 2022 ارائه می دهند:

  • صنایع کوچکتر از اعتبار میکرو اینفلوئنسرها استفاده می کنند.
  • میکرو اینفلوئنسرها قصد خرید را تغییر خواهند داد.
  • مشارکت های میکرو اینفلوئنسر هزینه های تبلیغات در هر اقدام را کاهش می دهد.

در آخر

باتوجه به وجود پلتفرم ‌های مختلف اینفلوئنسر مارکتینگ ، اکنون آسانترازهمیشه میتوان تبلیغات برند را با استفاده از اینفلوئنسرهای موجود در کانال های مختلف انجام داد. هرچند باید قبل از اجرای این روش مواردی از جمله حوزه فعالیت اینفلوئنسرو تعداد و سن مخاطبین و غیره را به دقت بررسی کنید تا در نهایت بهترین بازخورد را دریافت کنید.

منابع:

https://blog.hubspot.com/

https://www.forbes.com/

سوالات متداول

هزینه تبلیغات در حوزه اینفلوئنسر مارکتینگ چقدر خواهد بود؟

هزینه تبلیغات در حوزه اینفلوئنسر مارکتینگ رابطه تنگاتنگی با شخص اینفلوئنسر دارد و هزینه تبلیغات هر اینفلوئنسر متفاوت است.

آیا اینفلوئنسر مارکتینگ اثربخش است؟

در سال 2021، تقریباً 58 درصد از بازاریابان گفته اند که بازاریابی تأثیرگذار(قبل ازSEO، بازاریابی تجربی و محتوای ویدیویی) مؤثرترین روند بازاریابی است. 71 درصد از بازاریابان می گویند کیفیت مشتریان و ترافیک حاصل از اینفلوئنسر مارکتینگ بهتر از سایر منابع است همچنین 80 درصد از بازاریابان، بازاریابی تأثیرگذار را مؤثر میدانند و 89 درصد می گویند که به همان اندازه (اگر نه بهتر) از سایر کانال های بازاریابی عمل می کند.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. با توجه به فراگیر شدن استفاده ار فضای مجازی و تاثیر زیادش روی افکار و سلایق جامعه این مقاله بسیار مفید و جالب بود،متشکرم

  2. بسیار عالی بود و استفاده کردم. ممنون از نویسنده ی محترم این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا