با دوره‌های استخدامی یادبگیر و استخدام شو!

مشاهده
مهارت نرم

تست هالند چیست؟

انتخاب مسیر شغلی مناسب یک تصمیم مهم است که می‌تواند زندگی و شادی شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. برای دستیابی به موفقیت ضروری است که علایق، مهارت‌ها و ارزش‌های خود را با حرفه انتخابی خود هماهنگ کنید. تست شغلی هالند یکی از محبوب‌ترین و بهترین روش‌ها برای شناخت از ترجیحات شغلی‌مان است. تم شش ضلعی هالند به شما می‌گوید که ترجیحتان در انتخاب شغل چیست؟ در واقع استعداد شما در مورد یک شغل را نمی‌سنجد بلکه به شما نشان می‌دهد که به چه دسته شغل‌هایی تمایل بیشتری دارید.

در این مقاله در مورد تاریخچه این آزمون، انواع تیپ‌های شخصیتی مشخص شده در این آزمون و همچنین کاربردها و دیگر ویژگی‌های آن صحبت خواهیم کرد.

جان هالند کیست؟

جان لوئیس هالند روانشناس آمریکایی و استاد برجسته جامعه شناسی در دانشگاه جان هاپکینز بود. خالق مدل توسعه و بوم شغلی هالند (Holland)، سال 1919 میلادی در ایالت اوماهای آمریکا به دنیا آمد. او توانست در سال 2008 و اواخر عمر خود برنده جایزه علمی آپا (APA) برای کاربردهای روانشناسی شود.

تاریخچه تست تمایلات شغلی هالند

در سال 1959 مقاله “تئوری انتخاب” اولین قدم جان هالند در ایجاد نظریه تیپ‌های شخصیتی شغلی و محیط‌های کاری بود. او در ابتدا تیپ‌های شخصیتی شغلی را به شش گروه عمل‌گرا، عقلانی یا فکری، زیبایی شناختی، پشتیبان، اقناع‌کننده و تطبیق‌پذیر تقسیم کرد. کدهای هالند (Holland Codes) بعدها توسط خود توسعه پیدا کرد و مدل معروف RIASEC که در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد را بوجود آورد.

تست هالند بیان می‌کند که افراد زمانی بیشترین شادی و موفقیت را پیدا می‌کنند که در حرفه‌ای کار کنند که با مقوله شخصیتی آن‌ها مطابقت داشته باشد. 

برای اینکه بفهمید کدام شغل برای شما مناسب است، به سادگی یک تست هالند کد انجام دهید. هنگامی که امتیازات خود را در هر یک از شش حوزه مورد علاقه به دست آورید، با بررسی نتایج تست هالند لیستی از مشاغل مناسب بر اساس میزان مناسب بودن آن‌ها با سبک شما دریافت خواهید کرد.

نکته: هیچ آزمون شغلی به عنوان جعبه‌ای برای قرار دادن خود در نظر گرفته نشده است. آزمون‌هایی مانند تست هالند در تشویق شما به بررسی مشاغل مناسبی که ممکن است قبلاً در نظر نگرفته‌اید عالی باشد، اما آن‌ها فقط می‌توانند موضوعات شغلی گسترده‌ای را توصیه کنند که با علایق و ترجیحات شما مطابقت داشته باشد. تصمیم نهایی همیشه با شماست.

چرا آزمون هالند

چرا تست هالند؟

چهار عامل اصلی می‌تواند در انتخاب شغل مناسب برای ما تاثیر زیادی داشته باشد:

  • علاقه
  • مهارت و توانایی
  • نیاز بازار کار
  • میزان درآمد

نیاز بازار کار و میزان درآمد شغل‌های مختلف بستگی به شرایطی مثل موقعیت جغرافیایی یا محیط، عرضه و تقاضا، میزان خلق ارزش شغل و… دارد اما علاقه و توانایی‌ها دو عاملی هستند که به شخصیت افراد وابسته هستند. بنابراین ما باید با بهترین روش ممکن این دو مولفه را برای خودمان بررسی کنیم تا در کنار دو عامل دیگر شغل ایده آل مان را پیدا کنیم.

آزمون رغبت‌سنجی هالند با توجه به اعتبار بالایی که دارد می‌تواند گزینه مناسبی برای ما باشد. 70 درصد مراکز کاریابی در دنیا از این آزمون برای هدایت مسیر شغلی کارجویان استفاده می‌کنند.

تست هالند برای چه کسانی مناسب است؟

این آزمون همان طور تا به حال مشخص شده است، می‌تواند در انتخاب شغل مناسب ما را یاری کند. بنابراین برای سه دسته کلی می‌تواند مناسب باشد:

  • دانش‌آموزانی که قصد انتخاب رشته تحصیلی دوره متوسطه دوم (دبیرستان) خود را دارند.
  • کنکوری‌های که قصد انتخاب رشته برای تحصیل در دانشگاه را دارند.
  • دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی که به دنبال شغل مناسب خود می‌گردند.

تیپ‌های شخصیتی تست هالند

تم شغلی شش ضلعی معروف هالند براساس شخصیت و رغبت‌های افراد توسعه پیدا کرد.
شش راس این شش ضلعی، تیپ‌های شخصیتی مختلف را نشان می‌دهد:

  • واقع‌گرا
  • جستجوگر
  • هنری و طراح
  • اجتماعی و خدمت‌گرا
  • مدیر و جسور
  • قاعده‌مند و قراردادی
بوم آزمون شغلی هالند

بر اساس پاسخ ما به سوالات این تست، در هر یک از 6 تیپ شخصیتی نمره‌ای از صد برای ما مشخص می‌شود. در پایان آزمون یک کد سه حرفی به ترتیب بالاترین نمره‌های ما در تیپ‌های شخصیتی نمایش داده می‌شود. براساس آن‌ها ویژگی‌های شخصیتی و شغل‌های مناسب آن تیپ پیشنهاد داده می‌شود.

تیپ شخصیتی واقع‌گرا (Realistic)

دسته واقع‌گرایان یا همان عمل‌گرایان، بیشتر تمایل به انجام عملیاتی کارها دارند. بیشتر از این که به فکر کردن و بحث در مورد تئوری‌ها و موارد مربوط به طراحی علاقه‌مند باشند به رویکردها و موارد مربوط به پیاده‌سازی و رهبری فعالیت‌های اجرایی علاقه‌مندند. آن‌ها تمایل به استفاده از مهارت‌ها و به کارگیری قدرت خود دارند.

یک فرد واقع‌گرا می‌خواهد نتیجه کارها و فعالیت‌های خود را بصورت ملموس ببیند. ترجیح آن‌ها به جای تئوری‌های انتزاعی، بیشتر به سمت رویکردهای تعیین‌شده حل مسئله است. بنابراین فعالیت‌های علمی یا مکانیکی می‌تواند برای آن‌ها مناسب‌تر از کارهای فرهنگی و هنری باشد.

تیپ شخصیتی جستجوگر (Investigative)

این گروه علاقه‌مند به کار با داده‌ها و آنالیز آن‌ها هستند. سازماندهی، درک و تحلیل داده‌ها واطلاعات برای آن‌ها جذاب‌تر از اقدامات عملیاتی است. این دسته افراد کار انفرادی را بیشتر از فعالیت‌های گروهی و تیمی دوست دارند. جستجوگران برای فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی افراد مناسبی خواهند بود.

تیپ شخصیتی هنری و طراح (Artistic)

این افراد مهارت زیادی در درک، شناخت و بیان خصوصیات خود دارند. آن‌ها توانایی بالایی کنترل عواطف و احساسات خود ندارند و به راحتی حس خود را بروز می‌دهند. بنابراین به سادگی می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند. این گروه در مهارت‌های ارتباطی و کلامی برخلاف مهارت‌های محاسباتی و ریاضی ظرفیت بالقوه بالایی دارند.

شغل‌های هنری مثل معماری، بازیگری، طراحی و … برای آن‌ها می‌تواند مناسب باشد.

تیپ شخصیتی اجتماعی و خدمت‌گرا (Social)

همان طور که از اسمشان مشخص است، این افراد علاقه‌ی زیادی به فعالیت‌های اجتماعی و در کنارش کمک کردن و یاری رساندن به دیگر افراد دارند. بنابراین فعالیت در زمینه‌هایی مثل آموزش، سلامت و رفاه اجتماعی می‌تواند برای آن‌ها مناسب باشد.

شغل‌هایی مثل معلمی، پزشکی، روابط عمومی، مشاوره و روانشناسی می‌تواند گزینه‌های خوبی برای این دسته باشد.

تیپ شخصیتی مدیر و جسور (Enterprising)

این گونه اشخاص توانایی رهبری و مدیریتی بالایی دارند و نقش محوری را در فعالیت‌های گروهی بر عهده دارند. بنابراین در تاثیر زیادی در موفقیت یک تیم خواهند داشت. این تیپ شخصیتی ویژگی‌هایی چون ماجراجویی، انرژی بالا، اعتماد به نفس زیاد و تمایل به سلطه را در خود دارند.

شغل‌های مدیریتی، تجاری و مالی می‌تواند برایشان انتخاب مناسبی باشد.

تیپ شخصیتی قاعده‌مند و قراردادی (Conventional)

این افراد احترام زیادی برای قوانین و مقررات قائل هستند و به راحتی با چهارچوب‌ها و شرایط خودشان را سازگار می‌کنند. این افراد بسیار با نظم هستند و موقعیت‌های پیچیده و بحرانی را دوست ندارند. تمایل زیادی به فعالیت‌های جسمانی ندارند. امور دفتری، جمع آوری و تنظیم اطلاعات و ارائه و پردازش داده‌ها می‌تواند فعالیت‌های مناسبی برای آن‌ها باشد.

شغل‌هایی مثل حسابداری، امور اداری یا مسئول دفتری می‌تواند مناسب آن‌ها باشد.

جمع‌بندی

نتیجه آزمون هالند از نظر کمی تا حد بسیار خوبی می‌تواند انطباق شخصیت شما را با هر یک از تیپ‌های شخصیتی تشخیص دهد. این که دقت آن تا چه حد باشد، می‌تواند به شرایط محیطی شما هنگام آزمون، وضعیت جسمانی و روحی شما و البته میزان تمرکزتان در هنگام انجام تست بستگی داشته باشد.

برای استفاده کامل‌تر از این آزمون پیشنهاد می‌شود که به همراه نتیجه تست خود به سراغ یک مشاور (کوچ) حرفه‌ای بروید و در مورد آینده شغلی خود با او نیز مشورت کنید.

برای شناخت بیشتر از شخصیت خود پیشنهاد می‌کنیم دیگر تست‌های شخصیت‌شناسی شغلی و رفتاری را هم انجام دهید. تست شخصیت‌شناسی مایرز-بریگز را بصورت رایگان انجام دهید.

سوالات متداول

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام ممنونم از محتوای خوبتون. برای استعدادیابی از چه تستی می تونم کمک بگیرم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

به خبرنامه دانشکار بپیوند!

اگر می‌خوای از جدیدترین مطالب حوزه‌های مختلف کاری، دوره‌های جدید، وبینارهای رایگان و ... زودتر از همه باخبر بشی، اطلاعات خودت رو ثبت کن تا عضو خبرنامه دانشکار بشی.