بررسی مشاغل

تفاوت آی تی و نرم افزار در چیست؟

آی تی بهتر است یا نرم افزار؟

آیا تفاوت آی تی و نرم افزار در گرایش های این دو علم است؟ در آی تی و نرم افزار چه درس هایی تدریس می شوند؟

این سوالات، شاید برای شما هم پیش آمده باشد. یا ممکن است در سنی باشید که بخواهید مسیر دانشگاهی خود را انتخاب کنید.

موضوع این مقاله همین است. امیدواریم با خواندن این مقاله جواب این سوالات را برای شما مشخص کنیم. با ما همراه باشید.

مهندسی کامپیوتر چیست ؟

مهندسی کامپیوتر، علمی که به وسیله آن می توانیم اجزای مختلف کامپیوتر ها را طراحی کنیم و حتی می توانیم این اجزا را بسازیم.

به بیان دیگر، اگر بخواهیم یک رایانه را چه از لحاظ ابزار های ظاهری (سخت افزار) و چه از نظر ابزار های نرم (نرم افزار) مورد بررسی قرار داده و یا حتی آنها را از نو بسازیم باید در این فیلد دانشگاهی، تحصیل کنیم.

گرایش های مهندسی کامپیوتر

 این علم در کشور ایران و در مقطع کارشناسی به دو گرایش سخت افزار و نرم افزار تقسیم می شود.

امروزه کسانی که در کنکور شرکت کرده و رشته مهندسی کامپیوتر را انتخاب می کنند، باید بدانند که گرایش مورد علاقه خود را باید بعد از گذراندن 4 ترم مشخص کنند. یعنی شما ابتدا باید در فیلد مهندسی کامپیوتر پذیرفته شوید، و بعد از گذراندن 4 ترم، می توانید بر اساس علاقه و استعدادتان، گرایش خود را انتخاب کنید.

در ادامه این مقاله به ترتیب دروس مشترک و تخصصی این دو گرایش مهندسی کامپیوتر اشاره خواهیم کرد.

درس های مشترک رشته کامپیوتر

جدول زیر دروس مشترک و اصلی مهندسی کامپیوتر را نشان می دهد. البته عناوین این دروس در برخی از دانشگاه ها ممکن است کمی متفاوت باشد ولی اصل مطالب تقریبا یکیست.

فیزیکمبانی‌ کامپیوتر و برنامه‌سازی‌مدارهای‌ الکتریکی‌معماری‌کامپیوتر
ریاضیبرنامه‌سازی‌ پیشرفته‌مدارهای‌ الکترونیکی‌شبکه‌های‌ کامپیوتری‌
معادلات‌ دیفرانسیل‌ساختمان‌ داده‌هامدارهای‌ منطقی‌آزمایشگاه‌ کامپیوتر
ساختمان‌های‌ گسسته‌زبان‌ ماشین‌ و برنامه‌سازی‌ سیستم‌طراحی‌ الگوریتم‌هاکارگاه‌ عمومی‌
آمار و احتمالات‌ مهندسی‌سیستم‌های‌ عامل‌طراحی‌ و پیاده‌سازی‌ زبان‌های‌ برنامه‌سازی‌ریز پردازنده‌
ریاضی‌ مهندسی‌

درس های تخصصی گرایش سخت افزار

دروس این جدول مختص گرایش سخت افزار است. درسی مثل کارآموزی در فیلدها و گرایش های مختلف ممکن است وجود داشته باشد که باید با توجه به فیلد خود، مدتی در شرکت ها به عنوان کارآموز مشغول به کار باشید.

سیگنال‌ها و سیستم‌هاانتقال‌ داده‌ها
مدارهای‌ الکتریکی‌سیستم‌های‌ کنترل‌ خطی‌
الکترونیک‌ دیجیتال‌کارآموزی‌
طراحی‌ سیستم‌های‌ VLSI
تفاوت آی تی و نرم افزار
سخت افزار

درس های تخصصی گرایش نرم افزار

دروس زیر مخصوص این گرایش است. پروژه این گرایش می تواند ساخت یک برنامه کامپیوتر یا ساخت یک سایت باشد. هرچه که هست قطعا برنامه نویسی جزء جدانشدنی گرایش نرم افزار است. پس توصیه ما این است که تا دیر نشده به مفاهیم اصلی و اولیه‌ی برنامه نویسی و منطق برنامه‌نویسی مسلط شوید. یادگیری یک یا دو زبان برنامه‌نویسی هم که خیلی مهم و کاربردی خواهد بود.

ذخیره‌ و بازیابی‌ اطلاعات‌آزمایشگاه‌ سیستم‌ عامل‌
اصول‌ طراحی‌ و ساخت‌ کامپایلرهاآزمایشگاه‌ پایگاه‌ داده‌ها
اصول‌ طراحی‌ پایگاه‌ داده‌هاتحلیل‌ و طراحی‌ سیستم‌ها
شبیه‌سازی‌ کامپیوتری‌پروژه‌ نرم‌افزار
مهندسی‌ نرم‌افزارکارآموزی‌
تفاوت آی تی و نرم افزار
نرم افزار

گرایش نرم افزار در ایران، بازار کار خوبی دارد. که با مشاهده فرصت های شغلی برنامه نویسی میتوانید به دنبال شغل مورد علاقه خود بروید.

خب، پس تا اینجای مقاله گرایش های مهندسی کامپیوتر را بیان کردیم. سخت افزار و نرم افزار. یعنی مهندسی فناوری اطلاعات یا همان IT جزو گرایش های رشته مهندسی کامپیوتر نیست و به خودی خود، آی تی را یک رشته مجزا می دانیم. البته در برخی از دانشگاه های ایران مثل دانشگاه آزاد اسلامی، فناوری اطلاعات را در مقطع کارشناسی، گرایشی از مهندسی کامپیوتر حساب می کنیم. در مقطع کارشناسی ارشد، مهندسی کامپیوتر و مهندسی IT کاملا از یکدیگر مجزا هستند.

فناوری اطلاعات چیست و چه تفاوتی بین آی تی و نرم افزار است؟

« فناوری اطلاعات، به مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده‌سازی، پشتیبانی یا مدیریت سامانه‌های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه، به‌ ویژه برنامه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزار رایانه می‌پردازد». به عبارتی دیگر، اگر شما محصل در این علم هستید، از کامپیوتر های الکترونیکی و نرم افزار ها استفاده می کنید تا بتوانید اطلاعات را ذخیره، حفاظت، پردازش کنید.

انجمن فناوری اطلاعات آمریکا (ITAA)

درس‌های تخصصی مهندسی فناوری اطلاعات در مقطع کارشناسی

پروژه های IT بیشتر در زمینه شبکه است. یادگیری +Network از مهمترین کارهایی است که باید قبل از ورود به این فیلد در نظر داشته باشید.

مبانی فناوری اطلاعاتدروس تخصصی شبکهبرنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات
مهندسی فناوری اطلاعاتتحقیق در عملیاتاصول و مبانی مدیریت در آی تی
تجارت الکترونیکیمبانی الکترونیک دیجیتالمحیط‌های چند رسانه‌ای
مدیریت و کنترل پروژه‌های فناوری اطلاعاتگرافیک رایانه‌ایپروژه فناوری اطلاعات

گرایش های مهندسی فناوری اطلاعات

تجارت الکترونیکی، مدیریت فناوری اطلاعات، امنیت، طراحی و تولید نرم‌افزار، شبکه‌های رایانه‌ای، مدیریت سامانه‌های اطلاعات، سامانه‌های چندرسانه ای و معماری سازمانی.

تفاوت آی تی و نرم افزار
مهندسی فناوری اطلاعات

تفاوت مهندسی آی تی با مهندسی کامپیوتر چیست؟

بهتر است با یک مثال برای شما توضیح بدهیم تا به تفاوت آی تی و نرم افزار پی ببرید. فرض کنید برای اولین بار، وارد یک مرکز درمانی می شوید. این مرکز از شما اطلاعاتی مثل کد ملی و اطلاعات شخصی، نوع بیمه درمانی، آدرس منزل و شماره تلفن را می خواهد.

شما این اطلاعات را به متصدی مرکز تحویل می دهید و متصدی آنها را وارد کامپیوتر می کند. متصدی به شما یک شماره می دهد و می گوید باید منتظر باشید تا شماره شما اعلام شود. بعد از مدتی شماره شما را اعلام می کنند و اطلاعات شما را به پزشک مورد نظر ارسال می کنند و کارها سریع تر از حالت سنتی انجام می شود.

اگر باز هم بعد از گذشت پنج سال به مرکز درمانی دیگری مراجعه کنید دیگر از شما آدرس منزل و اطلاعاتی از این دست نمی خواهند، چون این اطلاعات را در سرور ها ذخیره کرده اند و تمام مراکز درمانی اطلاعات شما را دارند. در این مثال کامپیوتر ها ابزار هایی برای وارد کردن اطلاعات و نمایش آنها هستند. یعنی اگر مشکلی برای کامپیوتر ها پیش آید یک مهندس کامپیوتر آن را رفع می کند.

حساسیت و اهمیت کار یک مهندس IT چقدر است؟

 اگر در مرحله ی تبادل و ذخیره اطلاعات مشکلی ایجاد شود، مهندس IT باید دست به کار بشود. با این مثال می توان فهمید کار یک مهندس آی تی چقدر حساس است. اگر اشتباهی در کارش رخ بدهد اطلاعات چندین میلیون انسان ممکن است از بین برود.

IT Man works on Ethernet
کار کردن یک مهندس IT در اتاق سرور

البته نگران نباشید، سرور ها حالت پشتیبان گیر هم دارند و می توان از اطلاعات به صورت مرتب backup یا همان پشتیبان گرفت. لازم به ذکر است که این مثال تنها گوشه ای از تفاوت آی تی و نرم افزار بود. حال شما فرض کنید اگر تمام مراکز و سازمان ها از فناوری اطلاعات به نحو احسن استفاده کنند، دیگر نیازی به حضور افراد نخواهد بود. مراجعات غیر ضرور کاهش می یابد و اکثر کارها به وسیله فضای مجازی انجام خواهد شد.

سوالات متداول

مهندسی کامپیوتر چیست؟

مهندسی کامپیوتر، علمی که به وسیله آن می توانیم اجزای مختلف کامپیوتر ها را طراحی کنیم و حتی می توانیم این اجزا را بسازیم.

IT یا فناوری اطلاعات چیست؟

فناوری اطلاعات، به مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده‌سازی، پشتیبانی یا مدیریت سامانه‌های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه، به‌ ویژه برنامه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزار رایانه می‌پردازد

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا