با دوره‌های استخدامی یادبگیر و استخدام شو!

مشاهده
عمومی

کاربرد ماشین لرنینگ چیست ؟

ماشین لرنینگ  یکی از مهیج‌ترین فناوری‌هایی است که تاکنون با آن برخورد داشته‌ایم. همانطور که از نامش پیداست، به رایانه قابلیتی شبیه به انسان می‌بخشد: توانایی یادگیری. ماشین لرنینگ  امروزه به طور فعال در حال استفاده است، شاید در مکان‌های بسیار بیشتری نسبت به آنچه تصور می‌کنید.

امروزه، شرکت‌ها از ماشین لرنینگ  برای بهبود تصمیمات تجاری، افزایش بهره‌وری، تشخیص بیماری، پیش‌بینی آب‌وهوا و انجام کارهای بسیار دیگری استفاده می‌کنند. با رشد تصاعدی فناوری، نه تنها به ابزارهای بهتر برای درک داده‌هایی که در حال حاضر داریم نیاز داریم، بلکه باید خود را برای داده‌هایی که در آینده خواهیم داشت نیز آماده کنیم. برای دستیابی به این هدف، نیاز به ساخت ماشین‌های هوشمند داریم. می‌توانیم برنامه‌ای برای انجام کارهای ساده بنویسیم، اما اغلب، تعبیه‌ی هوش مصنوعی در آن‌ها دشوار است. بهترین راه این است که روشی برای یادگیری خودکار ماشین‌ها داشته باشیم. مکانیزمی برای یادگیری – اگر ماشین بتواند از ورودی‌ها بیاموزد، کارهای سخت را برای ما انجام می‌دهد. اینجاست که ماشین لرنینگ  وارد عمل می‌شود. برخی از رایج‌ترین نمونه‌ها عبارتند از:

  • تشخیص تصویر: تشخیص تصویر یکی از دلایل رونق یادگیری عمیق است. این کار که از طبقه‌بندی تصاویر گربه و سگ شروع شد، اکنون به سطح تشخیص چهره و موارد استفاده در دنیای واقعی مانند ردیابی حضور کارکنان رسیده است.
  • تشخیص گفتار: تشخیص گفتار به دستیارهای صوتی امروزی مانند «سیری» و «گوگل اسیستنت» قدرت می‌دهد تا دستورات صوتی را به متن تبدیل کنند.
  • سیستم‌های توصیه‌گر: سیستم‌های توصیه‌گر از رفتار و علایق کاربران برای پیشنهاد محصولات، فیلم‌ها، موسیقی و موارد دیگر استفاده می‌کنند.
  • تشخیص تقلب: ماشین لرنینگ  در شناسایی فعالیت‌های مشکوک و جلوگیری از کلاهبرداری در امور مالی و سایر حوزه‌ها کاربرد دارد.
  • خودروهای خودران: یکی از هیجان‌انگیزترین کاربردهای ماشین لرنینگ ، استفاده از آن در توسعه خودروهای خودران است.
  • تشخیص پزشکی: ماشین لرنینگ  با تجزیه و تحلیل تصاویر پزشکی به پزشکان در تشخیص بیماری‌ها کمک می‌کند.
  • معاملات بورس: الگوریتم‌های ماشین لرنینگ  می‌توانند به تحلیلگران مالی در پیش‌بینی روند بازار کمک کنند.
  • آزمایش مجازی لباس: فناوری تشخیص تصویر به فروشگاه‌های آنلاین امکان می‌دهد تا قابلیتی برای امتحان مجازی لباس برای مشتریان فراهم آورند.

همانطور که مشاهده کردید، ماشین لرنینگ  در حال حاضر در بسیاری از زمینه‌ها نفوذ کرده است و تأثیر بسزایی بر زندگی روزمره ما دارد.

همانطور که در بخش قبلی اشاره شد، ماشین لرنینگ  کاربردهای گسترده‌ای در زندگی روزمره ما دارد. در ادامه به چند مورد دیگر از این کاربردها اشاره می‌کنیم:

سیستم‌های تشخیص گفتار هوشمند مانند «الکسا» و «سیری» را احتمالاً همگی دیده‌اید و برای برقراری ارتباط با آن‌ها صحبت کرده‌اید. پشت صحنه‌ی این سیستم‌ها، فناوری تشخیص گفتار قرار دارد. این سیستم‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دستورات صوتی را به متن تبدیل کنند.

یکی دیگر از کاربردهای تشخیص گفتار که در زندگی روزمره با آن مواجه می‌شویم، امکان جستجوی گوگل با استفاده از صدایمان است.

با افزایش دیجیتالی شدن جهان، تقریباً تمام غول‌های فناوری سعی می‌کنند خدمات سفارشی به کاربران خود ارائه دهند. این امکان‌پذیری به لطف سیستم‌های توصیه‌گر است که می‌توانند با تحلیل ترجیحات و تاریخچه جستجوی کاربر، محتوا یا خدماتی را به او پیشنهاد دهند.

نمونه‌هایی از این خدمات بسیار رایج هستند. برای مثال، یوتیوب بر اساس الگوهای جستجوی گذشته‌ی کاربر، ویدیوها و محتوای جدیدی را به او پیشنهاد می‌دهد. نتفلیکس نیز بر اساس علایق اعلام‌شده‌ی کاربر هنگام ایجاد حساب، فیلم و سریال‌هایی را به او توصیه می‌کند.

در دنیای امروز، بسیاری از امور، از خرید مسواک گرفته تا تراکنش‌های چند میلیون دلاری، به صورت دیجیتالی انجام می‌شود. این سهولت استفاده، منجر به افزایش موارد «تراکنش‌های غیرمجاز» و «فعالیت‌های فریبکارانه» شده‌ است. شناسایی این موارد به‌راحتی امکان‌پذیر نیست، اما سیستم‌های ماشین لرنینگ  در انجام این وظایف بسیار کارآمد هستند.

با استفاده از این کاربرد، هر زمان که سیستم در فعالیت کاربر «پرچم قرمز» مشاهده کند، اعلان مناسبی برای مدیر ارسال می‌شود تا بتوان فعالیت‌های مشکوک و کلاهبرداری را به درستی کنترل کرد.

شاید تصور می‌کردیم دیدن ماشینی بدون راننده، تنها داستان‌های تخیلی باشد، اما به لطف ماشین لرنینگ  و یادگیری عمیق، این امر در دنیای امروز، به واقعیت تبدیل شده است. هرچند الگوریتم‌ها و فناوری پشت این تکنولوژی‌ها بسیار پیشرفته هستند، اما در حقیقت، این ماشین لرنینگ  است که این کاربردها را ممکن کرده است.

مشهورترین نمونه‌ی این کاربرد، خودروهای تسلا است که برای رانندگی خودکار به‌خوبی آزمایش و تأیید شده‌اند.

اگر متخصص ماشین لرنینگ  باشید یا حتی دانشجو، احتمالاً در مورد پروژه‌هایی مانند طبقه‌بندی سرطان سینه، طبقه‌بندی بیماری پارکینسون، تشخیص ذات‌الریه و بسیاری دیگر از کارهای مرتبط با سلامت که توسط مدل‌های ماشین لرنینگ  با دقتی بیش از ۹۰ درصد انجام می‌شوند، شنیده‌اید.

این کاربردها نه تنها در تشخیص بیماری در انسان کاربرد دارند، بلکه در زمینه‌ی بیماری‌های گیاهی نیز به خوبی عمل می‌کنند، چه برای پیش‌بینی نوع بیماری و چه برای تشخیص احتمال ابتلا به بیماری در آینده.

بازار بورس همواره در میان کارمندان و حتی دانشجویان موضوعی داغ بوده است، زیرا با داشتن دانش کافی از بازار و عوامل تأثیرگذار بر آن، می‌توان ثروت قابل توجهی به دست آورد. تلاش‌هایی برای ایجاد سیستم‌های هوشمندی صورت گرفته است که بتوانند روند قیمت‌ها و ارزش بازار را در آینده پیش‌بینی کنند.

این کار را می‌توان یکی از کاربردهای «پیش‌بینی سری زمانی» در نظر گرفت، زیرا داده‌های قیمت سهام چیزی جز داده‌های ترتیبی نیستند که در آن‌ها زمان ثبت داده از اهمیت بالایی برخوردار است.

آیا تا به حال عینک یا لنز خود را از لنزکارت خریده‌اید؟ اگر پاسخ مثبت است، احتمالاً با قابلیت امتحان مجازی فریم‌های مختلف بدون خرید یا مراجعه به فروشگاه روبرو شده‌اید. این امر تنها به لطف سیستم‌های ماشین لرنینگ  امکان‌پذیر شده است که نقاط خاصی را روی صورت فرد شناسایی می‌کنند و سپس با استفاده از آن نقاط، عینک را به صورت مجازی روی صورت شما قرار می‌دهند.

در آخر همانطور که در این متن مشاهده کردید، ماشین لرنینگ  به عنوان یکی از هیجان‌انگیزترین فناوری‌های عصر حاضر، در حال حاضر در طیف وسیعی از حوزه‌ها و زمینه‌ها نفوذ کرده است و تأثیر بسزایی بر زندگی روزمره ما دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

به خبرنامه دانشکار بپیوند!

اگر می‌خوای از جدیدترین مطالب حوزه‌های مختلف کاری، دوره‌های جدید، وبینارهای رایگان و ... زودتر از همه باخبر بشی، اطلاعات خودت رو ثبت کن تا عضو خبرنامه دانشکار بشی.