شخصیت‌شناسی

تست نئو چیست ؟

یکی از معتبرترین و پرکاربردترین تست‌های روانشناسی و شخصیت شناسی، تست نئو است. این تست بر پایه مدل مشهور پنج عاملی شخصیتی یا Five Big طراحی شده است.

مدل پنج عامل شخصیتی یکی از مدل‌های مطرح شخصیت شناسی است که مطالعات و تحقیقات فراوانی بر روی آن صورت گرفته است و هم اکنون به صورت گسترده از آن استفاده می‌شود.

اگر بخواهیم به صورت ساده این مدل را شرح دهیم، می‌توانیم بگوییم که مدل پنج عامل شخصیتی با این فرض بنا شده است که تفاوت شخصیتی میان افراد را می‌توان با استفاده از پنج دسته ویژگی توصیف کرد.

با انجام تست NEO به پنج عامل اصلی شخصیت شما امتیاز داده می‌شود و بر این اساس، الگوی رفتاری و تیپ شخصیتی شما با جزئیات دقیق و کاملی مشخص می‌شود.

آزمون NEO کاربرد بسیار زیادی دارد و شما می‌توانید از نتایج ارائه شده در جهت شناخت استعدادها و توانایی‌ها خود، خودشناسی و غیره استفاده کنید. دقت و اعتبار این آزمون بالا است و این آزمون جزء معتبرترین تست‌های خودشناسی است.

برای پاسخگویی به تست نئو به نسبت سایر تست‌های خودشناسی، نیاز است زمان بیشتری را اختصاص دهید اما نتایج آن نیز دقت و اعتبار بالایی دارند.

در ادامه مقاله ” تست نئو چیست ؟ ” ابتدا درباره تاریخچه این تست، سپس در مورد سوالات آن و کاربردها مولفه‌های پنج گانه‌اش صحبت خواهد شد.

مقدمه ای بر تست نئو چیست؟

تاریخچه آزمون نئو

دو محقق نیروی هوایی ارتش ایالات متحده امریکا به نام‌های ریموند کریستال و ارنست توپز در سال 1961 میلادی به منظور ارزیابی متقاضیان یک شغل در ارتش، ایده‌ای را ارائه دادند.

ایده‌ای که آن‌ها ارائه دادند تا حدود بیست سال بعد مورد توجه قرار نگرفت. در سال 1980 میلادی دو محقق به نام‌های رابرت آر مک کری و پال کاستا، با توجه به این ایده و تحقیقات خودشان، یک تست روانشناسی به نام تست NEO-I طراحی کردند. این تست روانشناسی می‌توانست سه عامل مهم شخصیتی افراد را ارزیابی کند.

در نهایت و در سال 1990 میلادی، این دو محقق پژوهش‌های خود را کامل کردند و تست روانشناسی خود را بهبود دادند و آن را با نام تست نئو (NEO Personality Inventory) منتشر کردند. در نسخه نهایی، پنج عامل مهم شخصیتی افراد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و با استفاده از آن‌ها، شخصیت افراد را تحلیل می‌کند.

تعداد سوالات تست NEO

به طور کلی آزمون NEO به عنوان آزمون‌های پرسوال خودشناسی شناخته می‌شوند و به نسبت سایر آزمون‌ها، تست‌های بیشتری دارند. تست خودشناسی نئو در دو فرم ارائه می‌شود.

  • فرم کوتاه
  • فرم بلند

در فرم کوتاه تست NEO، این آزمون از 60 سوال تشکیل شده است و فقط 5 عامل اصلی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. اما در فرم بلند تست نئو، این آزمون 240 سوال دارد و علاوه بر 5 عامل اصلی شخصیتی، هر عامل 6 وِیژگی رفتاری را نیز برسی می‌کند.

بدیهی است که شرکت در فرم بلند آزمون نئو می‌تواند اطلاعات بسیار جامع‌تر و دقیق‌تری را به شما بدهد و پیشنهاد ما نیز شرکت در این همین فرم از آزمون نئو است. البته که برای تکمیل کردن آن به زمان بیشتری نیاز خواهید داشت.

5 مولفه شخصیتی تست نئو

در آزمون NEO، 5 عامل شخصیتی شما مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و بر اساس امتیازبندی به این عوامل، الگوی رفتاری شما مشخص خواهد شد. در حالت فرم بلند این آزمون در هر مولفه شخصیتی، 6 ویژگی رفتاری بررسی می‌شود. از این رو شما می‌توانید با انجام این تست 30 مورد از مهم‌ترین فاکتورهای شخصیتی خود را بشناسید. اطلاعاتی که می‌توانند به شما کمک کنند تا به شغل و رابطه مورد علاقه خود نزدیک شوید.

در ادامه 5 عامل شخصیتی تست نئو را بررسی خواهیم کرد.

1)    روان رنجوری (Neuroticism)

در این عامل شخصیتی ( روان رنجوری ) ، بر اساس ارزیابی شش ویژگی رفتاری زیر، توانایی افراد در تحمل عوامل و محرک‌های تنش‌زا بررسی می‌شود.

  • اضطراب
  • خشم و کینه
  • افسردگی
  • هوشیاری به خویشتن
  • تکانشوری
  • آسیب پذیری

افرادی که روان رنجوری آن‌ها بالا است، معمولا در زندگی خود احساسات منفی مانند ترس، خجالت، غم، گناه، انزجار و خشم را زیاد تجربه می‌کنند. در مقابل افرادی که روان رنجوری در آن‌ها کم است از نظر احساسات و عاطفه، شرایط پایدارتری دارند. این دسته از افراد معمولا افرادی آرام، ریلکس و خونسرد هستند و قادرند شرایط پرتنش را با تجربه احساسات منفی کمتر پشت سر بگذرانند.

2)    برون گرایی (Extraversion)

در این عامل شخصیتی تست نئو، بر اساس ارزیابی شش ویژگی رفتاری زیر، به بررسی راحت بودن افراد در تعاملات و روابط اجتماعی پرداخته می‌شود.

  • صمیمیت
  • جمع گرایی
  • قاطعیت
  • فعالیت (جنب و جوش)
  • هیجان خواهی
  • هیجانات مثبت

افرادی که برون گرایی آن‌ها بالا است، افراد اجتماعی هستند. آن‌ها دوست دارند در گروه‌ها و اجتماعات بزرگ حضور داشته باشند و با سایر افراد تعامل کنند. تنهایی پرداختن به کارها آن‌ها را خسته می‌کند.

در مقابل افرادی که برون گرایی کمی دارند یا درون گرا هستند، افرادی مستقل و محتاط هستند. این افراد ترجیح می‌دهند کارها را به صورت تکی انجام دهند و علاقه‌ای به حضور در اجتماعات بزرگ و سخنرانی در میان آنان ندارند.

3)    گشودگی یا انعطاف پذیری (openness)

در این عامل شخصیتی، بر اساس ارزیابی شش ویژگی رفتاری زیر، اشتیاق و علاقه افراد به تجربه پدیده‌ها و رویدادهای جدید مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • تخیل
  • زیبا شناسی
  • احساسات
  • کنش ها
  • عقاید
  • ارزش ها

افراد که گشودگی و انعطاف‌پذیری بالایی دارند، تمایل دارند تجربیات جدیدی در طول زندگی خود داشته باشند. همچنین این افراد قوه تخیل بالایی دارند، به احساست درونی خود توجه می‌کنند، حس کنجکاوی آن‌ها بالا است و تنوع را دوست دارند.

در مقابل افرادی که گشودگی در آن‌ها کم است، تمایل به تجربه شرایط جدید ندارند و معمولا افراد محافظه کار و محتاطی هستند.

گشودگی یا انعطاف پذیری

4)    سازش پذیری (Agreeableness)

دیگر بعد شخصیتی تست نئو، سازش پذیری یا توافق پذیری است. در این مولفه شخصیتی، با ارزیابی 6 ویژگی رفتاری زیر، میزان سازش پذیری افراد با دیگران بررسی می‌شود.

  • اعتماد
  • سادگی
  • همدردی
  • تبعیت
  • تواضع
  • نرمش با دیگران

افرادی که سازش پذیری بالایی دارند، افراد نوع دوستی هستند. این افراد بیشتر تمایل دارند به دیگران کمک کنند و اعتقاد دارند دیگران نیز در موقعیت‌‌های حساس به آن‌ها کمک خواهند کرد.

در مقابل افرادی که سازش پذیری پایینی دارند، معمولا افراد خودرای و خودمحوری هستند و بیشتر تمایل دارند در فضاهای رقابتی حضور داشته باشند.

5)    وجدانی بودن (Conscientiousness)

آخرین عامل شخصیتی آزمون NEO، وجدان گرایی و مسئولیت پذیری است. در این عامل شخصیتی به میزان مسئولیت پذیری و اطمینان پذیری افراد با بررسی 6 ویژگی زیر پرداخته می‌شود.

  • شایستگی
  • نظم
  • وظیفه شناسی
  • تلاش برای موفق شدن
  • نظم درونی
  • انعطاف پذیری

افرادی که در این عامل شخصیتی نمره بالایی می‌گیرند، افرادی هدفمند، با اراده و مصممی هستند. آن‌ها معمولا برای انجام کارهای خود برنامه مشخص و منسجمی دارند و میزان وظیفه شناسی آن‌ها نیز بالا است. این افراد در انجام کارها، افراد دقیق، زمان شناس و قابل اطمینانی هستند.

کاربرد تست نئو

این تست روانشناسی که ویژگی‌های شخصیتی بسیاری را بررسی می‌کند، در موارد مختلفی از جمله مشاوره قبل از ازدواج، استخدامی‌ها، مباحث خودشناسی و شناخت توانایی‌ها و نقاط ضعف و غیره کاربرد دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین کاربردهای تست NEO را شرح خواهیم داد.

پیدا کردن موقعیت شغلی مناسب

این تست معتبر شخصیت شناسی در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های جهان به عنوان بخشی از فرایند استخدام برگزار می‌شود. به دلیل رابطه مستقیمی که بین ابعاد شخصیتی یک فرد و عملکرد شغلی او وجود دارد، این آزمون می‌تواند در این زمینه نقش موثری داشته باشد.

اگر به دنبال یافتن موقعیت شغلی هستید، قطعا شرکت در این آزمون به شما کمک می‌کند ویژگی‌ها و توانایی‌های خود را بیشتر و بهتر بشناسید. با استفاده از این اطلاعات می‌توانید راحت‌تر موقعیت‌های شغلی ایده آل خود را بیاید.

به عنوان مثال اگر شما فرد درون گرایی هستید، قطعا دوست نخواهید داشت موقعیت شغلی را انتخاب کنید که در آن مجبور هستید هر روز با افراد زیادی در تعامل باشید.

مشاوره پیش از ازدواج

یکی دیگر از کاربردهای تست نئو، استفاده از نتایج آن در مشاوره پیش از ازدواج است. معمولا از دو طرف خواسته می‌شود در این تست شرکت کنند و با بررسی نتایج آن‌ها تلاش می‌شود شباهت‌ها، تفاوت‌ها و چالش‌های احتمالی پیش روی زوجین بررسی شود.

همچنین دو طرف می‌توانند با مطالعه و بررسی ویژگی‌های شخصیتی یکدیگر، شناخت بهتری نسبت به شریک زندگی آینده خود داشته باشند.

شناخت فردی

در حالت کلی این تست می‌تواند به شما کمک کند شناخت بیشتری نسبت به خود پیدا کنید و در مسیر خودشناسی گام بزرگی بردارید. با انجام این تست می‌توانید با جزئیات قابل توجهی نسبت به تیپ شخصیتی خود اطلاعات به دست آورید.

می‌توانید با استفاده از نتایج این آزمون نقاط قوت و ضعف خود را بیابید و در جهت بهبود آن‌ها اقداماتی انجام دهید.

امیدوارم محتوای این مقاله در درک این که تست نئو چیست ؟ توانسته باشد به شما کمک کند.

سوالات متداول

زمان مورد نیاز برای انجام تست نئو چقدر است؟

برای انجام آزمون نئو فرم بلند به حدود 40 دقیقه زمان نیاز خواهید داشت. برای انجام تست NEO فرم کوتاه نیز به حدود 15 دقیقه زمان نیاز دارید.

چگونه به سوالات پاسخ دهیم؟

پاسخ به سوالات بایستی طبق رفتارهای واقعی شما باشد نه چیزی که ترجیح می‌دهید باشید. به سوالات صادقانه پاسخ دهید تا نتایج آزمون اعتبار لازم را داشته باشند و بتوانند به شما کمک کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا