استخدامکارآموزیمهارت نرم

اشتباهاتی که مانع استخدام یک کارآموز می‌شود!

با بررسی مهارت‌های مورد نیاز فضای کار به این مسئله پی می‌بریم که آموخته‌های دانشگاهی ما، برای ورود به صنعت کافی نیستند. اگر شما هم به این نتیجه رسیده‌اید که برای پر کردن این خلا، مدّتی را به عنوان کارآموز آموزش ببینید، لازم است بدانید که در این دوران، چگونه رفتار کنید. خانم لین تیلور، کارشناس فضای کسب و کار، که خودش تجربه چندین کارآموزی را داشته، چند مورد از رفتار‌های اشتباهی که کارآموزان در محیط کاری باید از آنها اجتناب کنند را بیان کرده‌است.

چه زمانی تصمیم به استخدام نیرو دارید؟

این فکر را از سرتان بیرون کنید که من به کارآموزی می‌روم تا استخدام شوم. شما به کارآموزی می‌روید تا مهارت‌های یک کارمند حرفه‌ای را کسب کنید. در طول دوران کارآموزی، باید اثبات کنید که فردی حرفه‌ای و متمرکز بر اهداف مجموعه هستید. جملات این‌چنینی نشان می‌دهد که تمرکز شما روی استخدام است و برای انجام وظایف به طور کامل آماده نیستید. البته اگر شما مسئولیت خود را به درستی انجام دهید، به طور حتم کارفرما شما را از دست نخواهد داد و مایل است شما را استخدام کند.

این کار در حوزه‌ی وظایف من نیست.

در دوره کارآموزی باید نشان دهید که برای کسب مهارت‌های جدید مصمم هستید. بیان این جمله از طرف شما نشان می‌دهد که انعطاف لازم برای انجام دادن وظایف مختلف را ندارید پس قبل از بیان کردن چنین جملاتی به این فکر کنید که کارفرمای شما از مطرح کردن چنین درخواستی هدفی دارد که به احتمال زیاد در ادامه مسیر شغلیتان به کارتان می‌آید.

استخدام مصاحبه شغلی

لطفا موضوعی که در جلسه بیان کردید را تکرار کنید.

تمرکز بر روی مطالبی که نیاز است آموزش ببینید امری ضروری است و مدیران شما انتظار دارند که آن‌ها را به سرعت یاد بگیرید. با توجه کامل در جلسات حاضر باشید. علاوه بر چیزهایی که می‌آموزید، وظایف خود را نیز یادداشت کنید. مدیر شما در مواقع مختلف موضوعاتی را به شما آموزش خواهد داد. سعی کنید همان موقع این موضوعات را یادداشت کنید. البته فراموش نکنید که هنگام یادداشت‌ برداری، ارتباط چشمی خود را با او حفظ کنید.

استخدام مصاحبه شغلی کاراموزی تابستان

 

 

تشکّر می‌کنم، من امروز ناهار دارم.

هیچ‌گاه دعوت همکاران و مدیر خود را برای صرف ناهار یا نوشیدنی رد نکنید. این مواقع بهترین زمان‌ها برای آشنایی بیشتر با آن‌ها و فضای کاری است. شما به عنوان کارآموز باید تلاش کنید تا بیش‌ترین روابط ممکن را در محل کار ایجاد کنید. فضاهای صمیمی مانند زمان صرف غذا، بهترین فرصت برای این کار است.

استخدام - مصاحبه شغلی - کارآموزی

به خاطر مهمانی دیشب، کمی خواب آلود هستم.

سعی کنید از بازگو کردن مسائل شخصی خود امتناع کنید. فراموش نکنید که فضای کاری تفاوت زیادی با فضای دوستانه دارد و نیازی نیست که تجربیات شخصی خود را با همکاران در میان بگذارید. البته ایجاد فضای دوستانه در محیط کار، به خودی خود بسیار ارزشمند است اما باید با حفظ احترام و حریم شخصی همراه باشد.

ببخشید که مزاحمتان میشوم.

این احساس را از خود دور کنید که شما مزاحم کار کردن بقیه هستید. اگر فکر می‌کنید کاری اشتباه است، آن را انجام ندهید تا مجبور به عذرخواهی نشوید. به خود اعتماد داشته باشید و بدانید که برای مجموعه مفید هستید. به جای این جمله می‌توانید از عبارت “می‌توانم چند لحظه وقت شما رو بگیرم؟” استفاده کنید.

حوصله‌ام سر رفته!

زمانی که شما ابراز خستگی و بی‌حوصلگی کنید، مدیر شما به این فکر می‌افتد که آیا برای این جایگاه مناسب هستید یا همیشه در حال شکایت خواهید بود؟

او به اینکه شما انگیزه‌ی لازم برای بهبود شرایط سازمانش را دارید، شک خواهد کرد. اگر زمانی احساس کردید که کارهای شما خسته‌کننده هستند، می‌توانید از مدیر خود بخواهید تا وظایف جدید به شما محول کند.

استخدام - کاراموزی - مصاحبه شغلی

نمیتوانم این کار را انجام دهم.

حتی در زندگی شخصیتان از این جمله استفاده نکنید. توانایی حل مسئله جزء مهم‌ترین مهارت‌های شغلی محسوب می‌شود پس قبل از ابراز این جمله، سعی کنید به تنهایی راه حلی برای آن پیدا کنید. البته قرار نیست شما بتوانید تمام مسائل و مشکلات را حل کنید. بعلاوه اگر مسئله‌ی مورد نظر بیش از حد دشوار است و تصمیم‌گیری درباره‌ی آن نیز از عهده‌ی اختیارات شما خارج است، باید با افراد مسئول در شرکت مشورت کنید.

به هر حال سعی کنید آماده‌ی حلّ مسائل باشید و تا حد امکان با آنها کلنجار بروید، تا افراد بتوانند به شما اعتماد کنند.

استخدام - مصاحبه شغلی - کاراموزی

می‌توانم امروز کمی زودتر بروم؟!

به شما حق می‌دهم، ممکن است به علّت نداشتن تجربه‌ی کار، در ابتدای دوره‌ی کارآموزی احساس خستگی کنید. باید بتوانید بر آن غلبه کنید و خود را برای شغلی جدّی و مستمر آماده کنید. امّا اگر فکر می‌کنید چون حقوقی دریافت نمی‌کنید می‌توانید بیشتر استراحت کنید یا زودتر محل کار خود را ترک کنید، سخت در اشتباه هستید. در این صورت خود را فردی بی مسئولیت معرفی می‌کنید.

 

شما هم کارآموزی را تجربه کنید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا