بلاگ دانشکار تغییر ماهیت داد! از ظاهر جدید لذت ببرید

استخدامکارآموزی

شرکت‌های معتبری که بدون مدرک دانشگاهی استخدام می‌کنند.

کارفرمایان امروزی برای استخدام، بیش‌تر به مهارت کارجویان توجه می­‌کنند یا مدرک؟

ایران با دارا بودن حدود 2500 دانشگاه اعم از دولتی و غیر دولتی، پس از کشور­های هند و آمریکا و جلوتر از کشور چین در رتبه 3 جهان از نظر تعداد دانشگاه قرار دارد، که با توجه به اختلاف قابل توجه در جمعیت ایران و این سه کشور، این تعداد دانشگاه بسیار بالا محسوب می‌­شود. به همین دلیل تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلانی که دارای مدرک­­‌های دانشگاهی در انواع رشته­‌ها هستند بسیار زیاد است و سالانه حدود 4 میلیون نفر در دانشگاه­‌ها تحصیل می‌­کنند. حال باید دید که تحصیل در این دانشگاه‌­ها و داشتن مدارک دانشگاهی چقدر در جلب نظر کارفرمایان برای استخدام تاثیرگذار خواهد بود.

استخدام بدون سابقه کاری

ابتدا باید به تفاوت­‌ مدل استخدام شرکت­‌های دولتی و خصوصی توجه کرد. شرکت­‌های دولتی با توجه به ساختار­های سنتی خود به صورت معمول به داشتن مدرک دانشگاهی توجه زیادی دارند و یکی از مهم‌­ترین معیارهای آن‌­ها برای استخدام، مدرک تحصیلی­‌ است. البته در حال حاضر استخدام دولتی بسیار محدود انجام می­‌شود و در این­جا نیز چندان قصد بررسی شرکت­‌های دولتی را نداریم.

اما نگاه شرکت­‌های خصوصی به این موضوع کاملا متفاوت است. می‌توان گفت بهره‌­وری، مسئله بسیار مهمی برای شرکت‌­های خصوصی محسوب می‌شود و این شرکت‌ها تنها زمانی حاضرند یک فرد را به جمع کارکنان خود اضافه کنند که مطمئن باشند این فرد برای سازمان مفید خواهد بود. بنابراین کارایی و توانمندی مهم‌­ترین مسئله‌ای­ است که صاحبان شرکت‌های خصوصی  به آن توجه می‌­کنند.

حالا باید دید که توانمندی‌های هر فرد تا چه اندازه به مدرک دانشگاهی او مربوط می‌­شود. اگر بخواهیم صادقانه تاثیر دانشگاه را در موفقیت شغلی دانشجویان بررسی کنیم، باید به دو جنبه توجه داشته باشیم.

1- مشکلی که امروزه همه به آن اشاره می‌­کنند و به واسطه‌­ی آن از دانشگاه‌­ها گلایه دارند، کاربردی نبودن دروس ارائه شده در دانشگاه و مهارت محور نبودن این مطالب است؛ یعنی آموزش­‌های ارائه شده در دانشگاه چندان در محیط‌­های شغلی به کار نمی‌­آیند.

2- اما از طرف دیگر دانشگاه به معنای واقعی “فرصت آفرین” است، ارتباطات گسترده­ موجود در دانشگاه‌­ها اعم از ارتباط با برخی اساتید خوش‌­فکر، ارتباط با سایر دانشجویان و تشکیل تیم‌­های موفق برای انجام پروژه‌­های بزرگ، ارتباط با افراد موفقی که طی همایش‌­ها و رویداد­های مختلف در دانشگاه حضور می­‌یابند و موارد دیگر، می‌تواند زمینه ساز موفقیت‌های بزرگی برای دانشجویان باشد. پس می­‌توان گفت در صورتی که دانشجویان برنامه­‌ریزی مناسبی داشته باشند، دانشگاه محل مناسبی برای کسب مهارت‌ها و تجربیات ارزشمند خواهد بود.

استخدام در شرکت معتبر

بنابراین حضور در دانشگاه­‌های خوب و اسم و رسم‌دار و فعالیت‌­هایی که دانشجو در زمان دانشجویی انجام داده­، از پروژه‌­های علمی و پژوهشی او گرفته تا اقدامات عملیاتی و اجرایی که در واقع تبدیل به یک مهارت و توانمندی در او شده‌­اند، در جلب نظر کارفرمایان از اهمیت خاصی برخوردار هستند. یعنی امروزه کارفرمایان به جای اینکه مدرک تحصیلی بخواهند، از مهارت­‌های کسب شده در طول دوران دانشجویی سوال می­‌کنند. البته داشتن تجربه کارآموزی در صنعت و به طور کلی انجام پروژه‌­های واقعی و کاربردی در رشته تخصصی به خصوص در پایان‌نامه‌های دانشگاهی، نکته‌­ای است که خود در کسب مهارت نقش مهمی دارد و کارفرمایان دنبال افرادی هستند که در کنار تحصیل، با فضاهای کاری و صنعتی آشنایی پیدا کرده‌اند.

در دنیا نیز، بسیاری از شرکت‌­های بزرگ و معتبر، دیگر برای استخدام به داشتن مدرک دانشگاهی توجهی ندارند و بر اساس مهارت، استعداد و قابلیت یادگیری افراد استخدام می­‌کنند. شرکت‌­های معتبری مانند:

گوگل، اپل، استارباکس، IBM و … از جمله مهم­‌ترین این شرکت­‌ها هستند.

گوگل چگونه استخدام می کند

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. باسلام. کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر، نرم افزار دارم. علی رغم تلاش‌های پیوسته موفق نمیشم که کارپیداکنم.شرکتهاسابقه کاری میخوان. بایدکاربلدباشی تاجذب کنن. خب اینطوره هیچ موقع کارپیدانمیکنیم. به عنوان کارآموز مبتدی جذب کنن وکاررا آموزش بدهند. فرصت کارهای کوچیک هم پیدا میشه. من که کلافه شدم. ممنون

    1. با سلام.
      برای رشته شما هم فرصت کارآموزی و هم فرصت‌های استخدامی زیادی وجود داره. پیشنهاد ما به شما این است که توقعتون از فضای کاری مد نظر کم کنید تا با ورود به یک شرکت و کسب تجربه، هم خودتون و هم توانایی‌هاتون به چالش بکشید. از کارآموزی رفتن شروع کنید چون بهترین شروع مسیر شغلی موفق همین کارآموزی است. در کنارش سعی کنید خودتون به توانمندی‌های رایج و مورد استفاده بازار کار تجهیز کنید.
      با تشکر از نظر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا